čtvrtek 31. března 2016

Story from kichten

...aneb jak jsme změnila svoje kuchaření...

Už od malička, jsem byla neskutečně vybíravé dítko. Dokázala jsem hodinu sedět u stolu a vybírat z chleba kmín, jen abych náhodou kousek nesnědla. A nebo když jsem odmítala jíst králíka na smetaně ...proseděla jsem nabručeně celý den u stolu, ale to sousto do pusy jsem prostě nedala!! Za zmínku stojí i moje tradiční obědy, kdy jsem už ze dveří hlásila: Bez masa prosííím!! 


Jo, nebylo to se mnou jednoduchý. Trápila jsem se já, ale i moji rodiče, když se snažili dostat kousek sousta do té mé odmítavé papuly :D Souboje se odehrávali téměř každý den, pokaždé vítězila jiná strana (musím, ale říci, že díky své tvrdohlavosti, jsem většinou vyhrála já :D ) 



Nejoblíbenějším jídlem pro mě rozhodně byla houska s poličanem a sýrem (ano i to jsem jedla) od babičky nebo její vynikající žemlovka. Nejmilovanější ovocem byli 100 % jahody. Těm se nikdy nic nevyrovná. Pamatuji si jak jsem po zahradě pobíhala s jahůdkou v ruce, zpívající slova písničky od Dády Patrasová: "Jsem holčička jahodová, holička jahodová. Ze všeho nejradši já jahody mám" (nikdy ty slova nezapomenu) 



A tak jsem válčila s rodiči, prarodiči o to, co a jak budu jíst, tak do mých 16 let. Pak jsem si vybojovala menší prostor k rozhodování o svém jídelníčku (ale žádná velká výhra to nebyla, to mi věřte) Jak čas plynul, stále více mě to táhlo do kuchyně. Stále více jsem tíhnula k zelenině. Vyčkávala jsem jara a léta s velkou nedočkavostí, neboť tato roční období pro mě znamenali spousty čerstvoučké zeleniny a slaďounkého ovoce. Postupně jsem transformovala svůj jídelníček, ale pořád to nebylo ono. Pořád mi něco chybělo. 



Přišli vánoce 2013 a já dostala ten nejlepší dárek. Program Metabolic Balance. Už dávno jsem toužila po pomocné ruce. Jedla jsem hodně zeleniny a snažila se jíst zdravě. Ale pořád to nebylo to pravé (ořechové). A tak jsem se v únoru 2014 ponořila do nového výživového plánu podle Metabolic Balance. Jedná se o program, který je založen na rozboru vaší krve. Vygenerují se potraviny, které jsou pro vás nejvhodnější a také gramáž, kolik toho vlastně můžete sníst. Celý program je rozdělen do třech částí: přípravná, přísná, a udržovací fáze. V průběhu prvních dvou fází dochází k úpravě látkové výměny a redukci vaší váhy. Geniální program. Přesně víte co máte jíst, kolik si toho můžete dovolit a kdy máte jíst. Tento program mi dal to co jsem potřebovala nejvíc. Návod jak se stravovat. Jaké jsou zásady. A co přesně dodržovat. 





Jsem však holka bláznivá a nedokázala jsem u programu vydržet. Stála mi něco chybělo. Chtěla jsem zkoušet nové věci a dost mě omezovalo, neustálé převažování jídla. A tak jsem postupem času od této metody opustila. Nic méně, její zásady dodržuji do dnes! 

Následovalo velice proměnlivé období, kdy ručička na váze zažívala horskou dráhu. Jednou nahoře, jednou dole. Vůbec se mi nedařilo dodržovat vlastní zásady. Celou dobu jsem se snažila jíst zdravě, ale stále mi něco chybělo (opět a pořád)





V únoru jsem při jednom z mých brouzdání na internetu objevila protál: www.jimejinak.cz, který z rovinka nabízel jarní detoxikační půst. Projekt mě nadchnul od prvních přečetných řádků. Věděla jsem že do toho půjdu. Jedním s příslibů po absolvování kurzu bylo: 
 - úprava váhy (kdo by nechtěl)
 - úprava zažívání (už dlouho jsem pozorovala problémy)
 - celkové zlepšení životní energie :) 
To bylo to co jsem potřebovala. Ihned jsem si kurz objednala. Masopust podle našich předků mohl začít. Jak ubývali týdny, tak se moje zažívací problémy nezlepšovali.



Rozhodla jsem se tedy navštívit odbornou pomoc. Ke klasickém doktorovi se mi nechtělo (tušila jsem, že by mi stejně nepomohl)...moje kroky tedy vedli k homeopatce. Na základě vyšetření jsem nyní nucena vynechat veškeré potraviny obsahující lepek a laktózu. Zapovězeny mi tedy zůstávají veškeré mléčné výrobky, křupající pečivo ale také vajíčka, či citrusové plody. Z její ordinace, jsem odcházela dosti přepadená. Nedokázala jsem si svoji stravu nyní představit. Sýry přeci tolik miluji. Dokázala bych je jíst denně. A co pořádně poctivý jogurt ve kterém vám stojí lžička...tak i o tom se může tedˇ nechat jen zdát...



První emoce pominuly a já se začla poohlížet po nových receptech. A hle našla jsem si  v nich zalíbení. A co víc? Cítím se konečně zdravá! Tak jako nikdy!!! 
V mém jidelníčku teď už nenajdeme:
 - mléko a mléčné výrobky (diaryfree)
 - výrobky obsahující lepek (glutenfree)
 - vajíčka (eggfree) 
 - maso (meatfree) 
 - a abych nezpoměla cukrfree ;) 
až časem jsem zjistila, že splňuji požadavky vegetariánství a co víc veganství.(jo jsem vážně blázen) 
Kdysi jsem se posmívala skupině veganu - představ života bez sýra pro mě byla nemyslitelná - a dnes? Už chápu proč lidé vynechávají jisté potraviny. 




Došla jsem k tomu sama, časem. Stačí jen poslouchat svoje tělo a nebát se požádat o pomocnou ruku. Každý z nás potřebuje něco jiného. Každému z nás vyhovuje naprosto jiná strava. Nikde není psáno, že každý z nás se musí stát vegetariánem či zarytým masožravcem. 
Jezte jednoduše to co máte rádi a to co vám chutná! 

S láskou 

A. 

P.S.: A co je vaším nejoblíbenějším jídlem?

2 komentáře:

  1. Do you ever post any blogs in English?

    Greets,

    Jef Coulommier ( from the Faro airport )

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hello Jef,
      what a suprising visit! How did you find me? :)
      Actually I am posting just in czech. But I would like to also write in english - its in process :D But now I am quite bussy cause exams. So hopefully next moth I wanna post at least one post in E.

      Vymazat